آغاز یک رویداد بزرگ در عکس دفاع مقدس/ ۳ میلیون عکس اورجینال داریم

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یکی از مراکز اصلی حفظ عکس‌های هشت سال دفاع مقدس است؛ پاتوقی که در آن عکاسان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس گرد هم آمده‌اند. این مجموعه وابسته به بنیاد فرهنگی روایت فتح در تازه‌ترین فعالیت خود همکاری با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران داشته است. هفته گذشته ۴۵ تمبر شامل عکس‌هایی از هنرمندان، مفاخر، مشاهیر و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس توسط شورای تمبر رونمایی شد، اما در این بین ۹ تمبر مخصوص فرماندهان دفاع مقدس است که با همکاری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس صورت پذیرفته است، از همین رو با مجتبی کوچکی، مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس درخصوص تمبرهای تأیید شده و برنامه‌های آتی این انجمن در انتشار و رونمایی از تمبرهای یادبود به گفتگو نشستیم.

آقای کوچکی همواره این تمبرها به صورت ویژه و در مراسم‌های مخصوصی همراه با تشریفات خاص رونمایی می‌شد که ظاهراً به دلیل شرایط کرونایی رونمایی از ۴۵ تمبر غیرممکن بود، شما برای رونمایی و تقدیر از ۹ تمبر فرماندهان دفاع مقدس آیا برنامه خاصی مدنظر دارید؟
تمبرهای مربوط به شخصیت‌های فرهنگی،اجتماعی وتاریخی که شخصیت فرماندهان دفاع مقدس نیز این دسته هستند،به احتمال زیاد در مناسبت‌های ملی مانند هفته دفاع مقدس و دیگر مناسبت‌های مشابه منتشر و رونمایی خواهند شد.
باید دید در آن شرایط می‌شود تجمعات تخصصی یا عمومی برای انجام رونمایی از آنان برپا کرد یا خیر. به هر ترتیب در صورتی که اجازه برگزاری چنین رویدادی صادر گردد، بی‌شک برای رونمایی آن در تعامل با شورای تمبر یک رونمایی درخور برپا خواهیم نمود.
آیا تاکنون از بین عکاسان شاخص حوزه دفاع مقدس نیز تمبری منتشر شده است و اساساً برنامه‌ای برای این کار در دستور کار انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس قرار دارد؟
در سال‌های گذشته بیشتر عکس‌های دفاع مقدس به صورت نقاشی و تصویرسازی‌های مفهومی به انتشار می‌رسیده و اکنون که این تعامل مابین شورای تمبر و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برقرار شده است امکان تاریخی کردن عکس‌های ماندگار دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تسهیل‌تر شده و می‌توان وارد فاز جدیدی برای انتشار و مانایی این نوع از هنر-رسانه‌ای که در هر عرصه و زمانی کارکرد متفاوت و مؤثری دارد، شد.
آرشیو انجمن عکس دارای چه تعداد عکس و نگاتیو است و آیا مجموعه‌ای بزرگ‌تر از آرشیو شما وجود دارد؟
ما در گنجینه انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بالغ بر ۳ میلیون فریم عکس اورجینال داریم که بسیاری از آن‌ها در تعاملات با سازمان‌ها و عکاسان در یک جا جمع‌آوری و به صورت استاندارد نگهداری می‌شود. تا آنجا که بنده اطلاع دارم، بزرگ‌ترین آرشیو نگاتیو و عکس هویت‌دار، اورجینال و تخصصی، گنجینه انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در ایران است.

چند وقتی است که خبری از انتشار کتاب عکس در انجمن عکاسان نیست، آیا انتشار آن توقیف شده است؟
انجمن در سال ۱۳۹۹ وارد عرصه ضبط تاریخ شفاهی و نگارش آن‌ها شده و در سال‌های آتی شاهد کتب متنی از سوی عکاسان نیز هستیم. کتاب آقای بهرام محمدی‌فرد پایان سال ۱۳۹۹ به انتشار رسیده است و سعی داریم در هفته دفاع مقدس در یک شرایط مناسب به همراه یک نمایشگاه وزین از آن رونمایی کنیم. امسال نیز چندین عنوان کتاب برای تولید و انتشار آماده کرده‌ایم که در حال رایزنی برای جذب مشارکت برای انتشار آن‌ها هستیم که به امید خدا تا پایان سال تعدادی از آن‌ها را روانه بازار فرهنگی خواهیم کرد.

برای تقدیر از عکاسان پیشکسوت دفاع مقدس برنامه‌ای دارید؟
ما درحال تولید دقیق بانک اطلاعاتی عکاسان انقلاب و دفاع مقدس هستیم که بتوانیم تعداد، میزان و آثارعکاسان را در این دو مقطع بزرگ شناسایی دقیقی کنیم. این بانک اطلاعاتی به ما و دیگران تصویر دقیقی از دارایی‌های فرهنگی و سرمایه اجتماعی می‌دهد تا نسبت به برنامه‌ریزی برای این قشر فرهنگی و رسانه‌ای از جامعه که دردفاع مقدس و انقلاب اسلامی بیشترین شهید را تقدیم کرده ، تصمیمات بلندمدت صحیحی از طرف همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری اتخاذ گردد.

برای جمع‌آوری عکس‌های پراکنده و موجود در دست رزمندگان و خانواده شهدا یا خرید آرشیوهای شخصی عکاسان غیر عضو چه اقداماتی کرده‌اید؟
ما هنوزخیالمان از وجود عکس و نگاتیو درآرشیوهای دولتی و افراد تخصصی راحت نشده است و به زودی بعد ازاتمام رسیدگی به این نوع آرشیوها وارد جمع‌آوری میدانی آثار شخصی درآلبوم‌های خانوادگی می‌شویم که قطعاً دریک رویداد بزرگ و ملی باید این اتفاق رقم بخورد تا دقیقاً رفتاری که با عکس‌های جنگ‌های جهانی در دنیا شده است،ما نیز همان‌طورتمام آثار مربوط به این مقطع بزرگ تاریخ معاصر را شناسایی و بهینه‌سازی کنیم و بهبود مستمر برای نگهداری در سالیان طولانی به آنان ببخشیم.

فکر می‌کنید در سال جاری فراخوان جمع‌آوری عکس از آلبوم‌های جبهه رزمندگان صادر می‌شود؟
امیدوارم این اتفاق درست و دقیق انجام پذیرد، چون اتفاقی که برای آلبوم شخصی رزمندگان و شهدا در برخی رویدادها افتاده، باعث شده است افراد نسبت به سپردن چنین گوهر گرانبهایی از تاریخ و هویت‌شان به مراکز ساماندهی امتناع کنند. به هر ترتیب موضوع بسیار ظریف و کار ماندگاری خواهد شد.

آیا برنامه‌ای برای نمایش آنلاین عکس‌های موجود در آرشیو انجمن دارید؟
باز طراحی وب‌سایت انجمن به زودی به اتمام می‌رسد و ما دررسانه‌های دیجیتال و وب‌سایت دوزبانه انجمن برای نمایش استاندارد به همراه اطلاعات منطبق با روش‌های موزه‌داری دردنیا برای این عکس‌ها کارهایی را آغاز کرده‌ایم.

۲۳۲۳

مجله هنری بومرا

درباره ی Ccrtpo8059642

مطلب پیشنهادی

آخرین وضعیت آرامگاه عمادالکتاب/ عکس

مزار عمادالکتاب در گوشه‌ای از قبرستان امامزاده عبدالله شهر ری، که در فهرست آثار ملی …